Så kom svensk-kinesiska Volvo med sin första elbil, om man inte räknar den ganska lyckade C30 el som kom redan 2010. Med en räckvidd på 150 km var C30 då i nivå med resten av marknaden – förvisso med undantag för Teslas banbrytande modell S.

XC40 Recharge lanserades i mitten av oktober i Los Angeles av ett gäng informellt klädda Volvochefer mot en rosa bakgrund. Den läckra lanseringen av denna efterlängtade bil, en strategisk nyckelmodell för Volvo, till trots är bilen något av en besvikelse.

En bil som ska ut på marknaden under hösten 2020 med en räckvidd på endast 40 mil enligt den nya körcykeln WLTP imponerar inte. När priset för den värstingmodell som visades är några kronor under 700 000 kan man undra om Volvo tänkt rätt.

Syskonföretaget Polstar lanserade nyligen Polestar 2, med en räckvidd på 50 mil och ett pris som är 10% lägre än XC 40 Recharge. Batteriet i bilarna är lika stort, nyckeltalen likaså, så låt oss ta räckviddssiffrorna med en nypa salt.

Bilföretagen tävlar om att lansera elbilar idag för försäljning nästa år. Då fasas EUs straffavgift in för bilföretag som levererar bilar med utsläpp på över 95gram CO2/km i genomsnitt. Fokus på elbilar just nu är förståeligt, en elbil räknas dubbelt och sänker effektivt det genomsnittliga utsläppet. Det har fört med sig den absurda effekten att bilföretagen avråder från att sälja elbilar innan årsskiftet. Bättre att vänta till nästa år. Volvos utsläpp på den europeiska marknaden beräknas idag till hela 127 gram CO2/km. Vi ser redan oortodoxa lösningar, Fiat/Chrysler klarar sina höga utsläpp genom att köpa in sig i de lägre genomsnittsvärden som Tesla uppvisar i Europa.

Nu är Volvo på banan, om än sent och med en del frågetecken. Håkan Samuelsson, Volvo Personvagnar AB, förutspår att laddhybrider är en parantes i historien, vilket är ett gott tecken. Volvo XC 40 Recharge kan ha dragkrok för släp på upp till 1500 kg. Det är Volvo relativt ensamma om.

JACOB LAGERCRANTZ
2030-sekretariatet