På Ecar finns inte bara elbilar, utan även tvåhjuliga fordon på el. Eldrivna mopeder har funnits ett tag och används mycket av pendlare och för korta resor, men inom MC har det gått trögare. Det finns 317 000 motorcyklar i trafik i Sverige, och de drar 0,40 – 0,70 liter per mil. Den genomsnittliga körsträckan för dessa är under 500 mil per år, och många kör mycket kortare. Därmed finns en relativt liten men inte obetydlig påverkan från dessa fordon, som skulle kunna minska betydligt genom eldrift.

Varför har det gått så trögt för motorcyklarnas omställning till förnybart? Vilka blir de första att anamma dessa tysta, rena tvåhjulingar som äntligen har kommit till Sverige?

Jag fick mig en pratstund med Hans Angermund på Probike, enda återförsäljaren av eldrivna motorcyklar i Sverige.

– Den traditionella HD-köparen är en entusiast”, säger Hans Angermund, en som älskar sin hoj och nöjesåker. Man gillar motorljudet, man gillar hur motorn ser ut, estetiken. Det ligger mycket identitet i varje motorcykel, varje ekipage.
Enligt Hans är MC-branschen senast med alla typer av miljökrav och ny teknik för fossilfrihet. Dels för att MC är en relativt liten del av den vägburna transporten, men också för att de ofta är fordon för nöjesåkande med mycket nostalgi och estetik. ”Hur låter den?”, är den första frågan som varje kund ställer vid åsynen av en eldriven MC.
Hans ser potentialen i dels den yngre generationen av åkare, men också hos sport-åkare och dem som idag redan har en elbil. En typisk grupp är också de som pendlat i bil, men har tröttnat på köer och kanske köper en MC istället. Då blir också räckvidden mer rimlig.
– En vanlig söndagsrunda är kanske 30 mil. Med en räckvidd på 18-20 mil, som den här eldrivna modellen har, så blir det i kortaste laget om man inte pausar vid en snabbladdare (22 kW i det här fallet). Därmed går också långfärdsåkarna bort, varav vissa kan köra upp till 100 mil på en dag.
Sportåkare kan lockas av egenskaper som snabb acceleration och jämn kraftöverföring. För elbilsägare kan det också kännas mer naturligt att även motorcykeln ska vara eldriven. Elbilen har blivit deras inkörsport.
Blir 2020 året då eldrivna motorcyklar slår i Sverige? Hans Angermund är försiktigt positiv:
– Det som HD har gjort smart här, med modellen Live wire, är att kombinera eldriften med estetiken och kvaliteten. Utseendet finns kvar, man känner igen sig och får en bra körupplevelse. Det är grunden för många som ska våga testa nåt nytt.

ANNA LINDÉN
2030-sekretariatet

anna.linden@2030sekretariatet.se