Vad kan Sverige lära av Indien?
Indien är nu världens folkrikaste land, med en ung befolkning – var fjärde tillkommande person på den globala arbetsmarknaden kommer från Indien. Här finns 1 113 universitet och det talas över 120 språk. Indien är världens femte största ekonomi och mot slutet av detta årtionde blir Indien världens tredje största marknad för konsumentvaror, tredje största för bilar och flyg… Enbart investeringar i infrastruktur beräknas till 15 000 miljarder kronor till år 2030.
Som världens folkrikaste land och en av de snabbast växande ekonomierna, har Indien världens tredje högsta klimatpåverkan. Men Indiens problem med luftkvaliteten är världens chans. Lösningarna för att minska smogen i Indiens storstäder är de samma som vi skulle föreslå för att minska landets klimatpåverkan: ett snabbt skifte till elektromobilitet och biodrivmedel som biogas. Till det ett starkt fokus på kollektiva och delade transporter och system som gör att trafiken flyter bättre.
När 2030-sekretariatet väljer fokusländer är vår utgångspunkt inte vem som är bäst på totalen, utan vad Sverige kan lära av respektive land när vi plockar russinen ur kakan, samt vad detta land särskilt kan dra nytta av i den svenska omställningen – var finns erfarenhetsutbytet, de gröna affärerna och sporrandet att göra mera, för en påskyndad omställning?
På vår youtube-kanal samlar vi klipp och intervjuer från Indien!
Se också seminariet ”Kan Indien bli världens klimathjälte?” tillsammans med Global Bar Magazine från oktober 2023.
Fokusområden
Elfordonsstimulans med fokus
Nya mopeder, motorcyklar och tuktuk bedöms nästan enbart vara eldrivna redan 2025, med möjligheter att då också förbjuda förbränningsmotorn i dessa segment.
Storskaliga upphandlingar med särskilda garantier
Kollektivtrafiken upphandlar nu tusentals elbussar inklusive drift och laddning.
Nationell biodrivmedelsproduktion, nationell stolthet
En successivt ökande andel biodrivmedel i bensin och diesel med fokus på inhemsk produktion. Den heliga kon som är ett stort trafikbekymmer blir del av lösningen.
Konvertera befintligt
En mycket stor del av Indiens flotta för publika transporter har konverterats från bensin- till gasdrift. Många städer godtar inte bensindrift för dessa fordon, och operatörerna har efter konvertering tillgång till billigare drivmedel.
Upprusta järnvägen medan tid är
Järnvägen är Indiens ryggrad, men bristande investeringar har gjort att den tappar marknadsandelear till ett billigt, oreglerat och 100% fossilt inrikesflyg. När Indien nu lanserar världens genom tiderna största upprustningspaket för järnvägen är tillförlitlighet och bekvämlighet nyckelord; avstånden mellan många större städer är sådana att nattåg kan vara den mest effektiva lösningen.
Sri Lanka: Världens chans för elbilar
Sri Lankas transportminister har utnämnt 2024 till ”e-mobility year”, och elbilar med en prislapp på under 30 000 USD importeras nu tullfritt medan andra bilar beläggs med 25% och en rad andra tillägg – i teorin; i nuläget får de ju inte importeras. En snabb omställning till elbilar skulle ha stor betydelse för luftkvaliteten i Colombo och andra städer. Dessutom importerar Sri Lanka 100% av de fossila bränslena, varav 70% används i transportsektorn. Det skulle också hjälpa landet att nå sitt klimatmål, 30% minskade utsläpp jämfört med business-as-usual från energisektorn och 10% från övriga sektorer.
Indiens elbilsstimulans
Om sex år, år 2030, ska 30% av alla nya bilar vara eldrivna i Indien, årets fokusland för 2030-sekretariatet. I fjol var andelen 2%, men med Indiens nya elbilspolicy kommer marknaden att växa snabbt – troligen med lokal tillverkning av Tesla. För Sverige och EU finns det minst sex signaler från Indiens nya elbilspolicy.
2030-sekretariatets tidigare fokusländer är
- Sydkorea: elektromobilitet, batterier, vätgas, sjöfart
- Chile: Litium, eldriven kollektivtrafik
- Finland: Klimatmål, städers roll, offentlig upphandling
- Frankrike: Bonus-malus, delad mobilitet, snabbtåg, elbilar
- Kalifornien: Föregångsmetodik, CARB, Dieselgate
- Kina: Elektromobilitet, mikromobilitet
- Nederländerna: Cykling, sjöfart, biogas