2030 ska 50% av alla fordon som produceras i Thailand vara eldrivna och 2035 100% – mål som påminner om Sveriges, men alltså omfattar alla fordon som alls byggs i landet. Nu kommer stimulansen för elbilar och laddinfrastruktur, och på Bangkoks 43 internationella bilsalong är det gröna trycket högt. Som enda svensk rapporterar Mattias Goldmann på plats.
Asiatiska elbilar
Great Wall håller hela sin pressträff på kinesiska, utan översättning. De flesta thailändare fattar lika lite som jag, men budskapet går hem: Kina kopplar nu ett grepp om marknaden för laddbara fordon. Kinesiska elbilar har noll procent skatt utan krav på lokal produktion, vilket gör dem billigare än många av konkurrenterna.
Några av märkena känner vi redan, som MG som har en mycket stark närvaro här och som på ett befriande sätt har mässans tråkigaste pressträff: Helt fokuserad på den ultralåga prislappen på de nya elbilarna, den billiga hemmaladdaren och den långa batterigarantin. Flera journalister börjar spontant applådera efter en överdos av trådsmala modeller i kortkort som visar upp bilar i de andra montrarna.
Bangkok är också en försmak på asiatiska elbilar som är på väg till oss, som Leaf-liknande Ora Cat som satte rekord i förbeställningar – nästan 5 000 på ett dygn. De billigaste kina-elbilarna står däremot ensamma och övergivna på mässan och letar sig knappast till Europa heller.
Premium på el
Tullar, accis och hög moms gör europeiska bilar dyra i Thailand, så det är nästan enbart prestigemärken på plats i Thailand; Audi, BMW, Mercedes och Volvo. De satsar alla på elbilar och laddhybrider, här finns det köpstarka kunder och möjlighet att muta in en växande marknad. 85 procent av alla bilar Porsche säljer här är redan laddbara; mer än dubbelt så hög andel som deras globala snitt. Volvo premiärvisar C40 med småbarn som vattnar blommor men deras elbilsmärke Polestar syns inte till. BMW lanserar eldrivna i4 och iX medan i3X redan finns här till och med som bilpoolsbil. Mercedes ultralyxiga och superavancerade elbil EQS ska rentav monteras i Thailand, vilket i ett land där de flesta tillverkar bygger sina pick-uper och skåpbilar, förstås är en väldig prestige. Visserligen med delar från Tyskland, som en del i att uppfylla de thailändska kraven för att få åtnjuta subventionerna – men ändå.
Laddinfrastruktur – vem tar greppet?
Flera av bilmärkena som satsar på eldrift, försöker också koppla greppet om laddinfrastrukturen. Nissan var tidiga med snabbladdare, men de finns hos återförsäljarna och laddar bara med CHAdEMO-tekniken, och Leaf är för dyr här så det har inte blivit någon succé. BMW var 2017 först med riktigt publika laddplatser i Thailand och kommer till halvårsskiftet att ha över 600 ChargeNow- laddare i landet. Det har gett resultat; de har nu nästan en tredjedel av den nationella marknaden för eldrivna bilar trots en prislapp i Thailand som närmar sig den dubbla av vad samma bil kostar i Europa. MG och Porsche sätter nu upp publika laddare, medan Volvo sätter upp solcellsdrivna laddare hos flera av sina återförsäljare, där alla är välkomna att ladda, oavsett märke. Den stora nyheten på bilsalongen är Great Wall med elbilsmärket Ora som skapat partnerskapet alla drömmer om – med EGat, som är Vattenfall, Svenska Kraftnät och Energimarknadsinspektionen i ett, och därtill de regionala elbolagen och Bangkoks elbolag. Satsningen ska ge både snabbladdare i hela landet och rekordbilliga hemmaladdare – och kontroll över marknaden.
Ladda hemmet
Ladda hemma vet alla vad det är, men att ladda hemmet? Nissan säljer nu en Vehicle-to-home box, i princip ett stort batteri som laddas från bilen. Sen kan du ta med dig kraften vart du vill. I alla fall om du är stark, boxen som sägs ladda 10 kWh väger gott och väl femtio kilo så fast den har både bärhandtag och hjul som en bättre resväska förmår jag inte rucka den. Den som lyckas, kan ladda bilen med billig nattström och överföra till huset, eller ha med sig ström till lantstället utan el. Eller kanske ladda bilen på jobbet och använda strömmen hemma?
På mässan visas ett batteribytessystem upp för mopeder. Två batterier ryms under sätet, de byts på en station med postfacksliknande lådor där man kopplar in de urladdade batterierna, tar ut fulladdade, stoppar in under sätet och kör vidare. Den app-baserade operationen tar inte ens en minut, perfekt för alla moppebud som kör omkring med mat och paket.
Biobränslen – måttlig entusiasm
Thailands etanolsatsning som var ivrigt påhejad bland annat av Scania, har kommit av sig. Visserligen kan man tanka E20 på de flesta mackar, och i princip alla bilar på marknaden klarar det, men koncentrerad etanol har jag efter ett halvår inte sett på en enda mack. Då hjälper det inte så mycket att klistermärket på bakrutan av MG och några andra märken säger E85.
Många bilar går på fordonsgas, särskilt taxi, men det är en ren eftermarknad – inte en enda bil på mässan är gasdriven. Biodiesel finns på mackarna som B20, men har liksom i Sverige fått skulden för dyrare drivmedel och inga fordon marknadsförs på mässan med att de kan gå på biodiesel.
Vad lär vi oss?
Volvos grepp att låta småbarn vattna blommor på scen är unikt – ingen annan marknadsför sina elbilar med argument om framtida generationer. Tvärtom sker det med filmer med skrikande däck och pålagt motorljud. Att elbilen har bäst acceleration är ett tydligt argument, liksom renheten – snygga, kliniskt rena laddplatser, gärna kopplade till solceller på taket kontrasterar mot den smutsiga upplevelsen på macken där man trängs med mopeder och minibussar. Dessutom finns här den mer diffusa önskan att vara först med det senaste. Om alla sätt är bra utom de dåliga så är detta helt okej med mig: Omställningen kan gott få vara driven av egoism. Bara den sker.
Mattias Goldmann