En liter bensin eller diesel kostar strax över tio kronor litern på Kanarieöarna, subventionerat av spanska staten. Det gör bytet till elbilar svårare att räkna hem än på andra ställen, och de korta avstånden på öarna gör att elbilens merkostnad slås ut på färre kilometer.

 

Samtidigt är det en fördel för elbilen; vart man än vill åka så klarar man det på en laddning i en modern elbil. Backarna som kännetecknar alla öarna suger musten ur vilken bil som helst, men betyder också att elbilen laddas på vägen ner. För tunga fordon är utmaningen ännu väl stor; flera tillverkare har tackat nej till att låta testa sina bussar på ön El Hierro eftersom det är för brant.

Kanarieöarna har en gemensam plattform för införandet av transporter med låga utsläpp, med en införandeplan för elbilar 2015-2030. Målen var högt satta; 20 000 elbilar år 2020 och 300 000 tio år senare, vilket beräknades dra 51 GWh 2020 och 880 GWh 2030 men samtidigt minska förbrukningen av fossila bränslen med 590 ton år 2020 och 331 870 ton tio år senare.

2015 anslogs 128 000 euro för att delfinansiera fordonsinköp och 205 000 för laddplatser, vilket året därpå höjdes till en halv miljon euros, och Teneriffa – med 100 kilometer från spets till spets – har nu 29 laddplatser, Gran Canaria 17 och de andra kanarieöarna en handfull.

El Hierro har satt än högre mål; 2020 ska alla bilarna gå på el. Det var visionen för tio år sen för dåvarande vice ordförande för El Hierros östyre, Tomas Padrón, den kanske främsta drivkraften bakom projektet. 2018 finns det ett drygt dussin elbilar på ön, av totalt ungefär 5000 bilar – uppgifterna om hur många bilar det finns varierar. Nu finns inte längre något slutår för fossilbilen, och Juan Pedro Sánchez, VD för elbolaget på ön Gorona del Viento och vice-ordförande för östyret, talar om ”en avlägsen framtid”, men ambitionen är den

samma och öns styre har infört en premie på 7 000 euro till den som skaffar elbil, 10 000 euro för den som köper ett eldrivet arbetsfordon – så vitt bekant de största elbilssubventionerna i hela EU, Juan Pedro påpekar snabbt att det bara gäller de som är skrivna på ön.

Hittills har ett drygt dussin nappat på erbjudandet, delvis tack vare den största lokala bilhandlaren som snabbt såg en affär i att importera elbilar. Men under alla gånger vi passerar den centrala laddplatsen i öns huvudcentrum Valverde eller någon av de andra tiotalet laddplatser, ser vi aldrig någon där, trots att laddningen är både modern och gratis – i skarp kontrast mot hur man för några år sen såg stora intäkter till styret om elen kunde säljas till samma pris per kilometer som bensinen och dieseln.

El Hierro är inte ensamma; hittills har utvecklingen på Kanarieöarna inte följt planen, så den regionala regeringen höjer nu insatserna. De har identifierat hyrbilar som en nyckel för att påskynda omställningen – de står för en stor del av bilmarknaden och här sker fordonsutbytet snabbare än på marknaden i stort. Därför befriades nyligen eldrivna hyrbilar från den moms på 13.5% som andra hyrbilar betalar. Ett första resultat nåddes direkt; Teneriffas huvudstad Santa Cruz, hotellnäringen och turismutvecklingscentret invigde nyligen E-cars med 20 eldrivna Renault Twizy som ska hyras ut till besökare som kommer med kryssningsskeppen. Om de verkligen ersätter andra bilar får ses som tveksamt; snarare ersätter de en busstur eller uthyrning av elcyklar – men kanske bidrar de ändå till att omställningen till elbilar skjuter fart?

MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet