I februari 2024 stod elbilar för 27.9% av alla nyregistreringar, mot 33.2% i februari i fjol och 38.7% för helåret 2023. Tyvärr är det i linje med 2030-sekretariatets prognos att regeringens kraftiga satsning på billigare fossila drivmedel slår mot omställningen till eldrift.

1 MAR 2024 – PRESSMEDDELANDE

– Jimmiepriser på fossila drivmedel, avskaffad elbilsbonus och höga räntor slår sammantaget hårt mot elbilsförsäljningen. Eftersom elektrifieringen av transportsektorn är så central för att nå klimatmålen, behöver vi nu snabbt ny stimulans till framtidens fordon, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

I februari registrerades 18 766 nya personbilar, fördelat på:

  • Eldrift 27.9% (38.7% hela 2023)
  • Bensin 25.5% (21.6%)
  • Laddhybrid 23.9% (21.1%)
  • Elhybrid 10.1% (8.1%)
  • Diesel 8.4% (8.1%)
  • Etanol 3.3% (1.6%)
  • Biogas 0.7% (0.7%)

– För första gången på länge är ettan bland laddbara bilar en laddhybrid och inte en ren elbil – samtidigt som också bensin- och dieselbilarna ökar. Ett sådant skifte hotar Sveriges klimatmål, säger Mattias Goldmann, VD för 2030-sekretariatet, som nu efterlyser stimulans för rimligt prissatta nya elbilar för att framför allt fler privatpersoner får råd att vara en del av omställningen. Att den förhöjda skrotningspremien ännu inte presenterats kan vara en chans.

– Steget från skrotbil till ny elbil är stort. Därför bör stödet också gälla köp av begagnade el- och gasbilar, samt medlemskap i bildelning och årskort för kollektivtrafiken, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

I mitten av februari infördes en premie för eldrivna lätta lastbilar på 50 000 kronor. Därför kommer marknadsandelen snabbt att öka, från februaris 24.7% av marknaden. 2030-sekretariatet välkomnar premien men vill se större uthållighet:

– Premien är välkommen men alltför kortvarig med regeringens förslag – den sänks stegvis och är borta redan nästa höst. Vi föreslår att premien finns kvar till 2030, med en sänkning på 10 000 kronor vartannat år, och att den som köper en begagnad eldriven lätt lastbil eller minibuss får halva beloppet, säger Mattias Goldmann. För el- och gasdrivna tunga lastbilar är 2030 positiva till den förstärkta premien, som bör ge avtryck senare under året.

Siffrorna för en enskild månad påverkas av leveranser och många andra tillfälliga faktorer, så därför gör 2030-sekretariatet ingen analys ner på bilmärkes- och modellnivå. Inbromsningen för elbilar är dock för hård för att vara tillfälligheter, särskilt som den är i linje med 2030:s, Mobility Swedens och enskilda bilhandlares prognoser. ”Gynnas det fossila, ökar det fossila på det fossilfrias bekostnad – det finns inget märkligt i det, men det är djupt beklagligt”, avslutar Goldmann.

All statistik kommer från Mobility Sweden.

Läs 2030:s remissvar om premie för el- och gasdrivna lätta och tunga nyttofordon här.

MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet