I februari stod de laddbara bilarna för 54% av nybilsmarknaden mot 75% i december i fjol och 56% för helåret 2022. 2030-sekretariatet uppmanar till en politik som inte backar in i framtiden.

– Sverige backar in i framtiden, med en lägre andel laddbara bilar i februari än fjolårets snitt. Försäljningen är ännu lägre än siffrorna visar, eftersom många av de elbilar och laddhybrider som syns i statistiken nu köptes innan bonusen togs bort i november. Nu behövs en politik som sätter ny fart på omställningen, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Den 8 november 2022 snabbskrotade regeringen bonusen för elbilar, gasbilar och laddhybrider. Om kontraktet skrevs på i tid så ges fortsatt bonus även om den från årsskiftet sänktes från 70 000 till 50 000 kr för elbilarna.

Februari månads nybilsregistrering fördelas på

  • Eldrift 33.2 % (33.0% helåret 2022)
  • Bensin 22.2% /21.9%)
  • Laddhybrider 20.8% (23.1%)
  • Diesel 10.9% (11.5%)
  • Elhybrid 9.6% (8.9%)
  • Etanol 2.4% (0.7%)
  • Biogas 0.7% (0.5%)
  • Ospecificerat 0.2% (0.0%)

– Hållbara, förnybara drivmedel är en viktig del av omställningen och därför är det bekymmersamt att andelarna är så låga. Regeringen måste visa att biogas har en plats bredvid eldriften – vi behöver flera lösningar för att ersätta det fossila, kommenterar Mattias Goldmann.

Andelen eldrivna lätta lastbilar var i februari 11.1%, jämfört med 11.3% i snitt i fjol.

– Regeringen bör särskilt gynna el- och gasdrivna lätta lastbilar, skåpbilar, pick-ups och bussar. Här är stimulansen absolut nödvändig och bidrar till att hela Sverige kan ställa om. Därtill kan regeringen inspireras av Frankrike som gynnar de med lägre inkomster som skaffar elbil, och som infört en premie för att konvertera befintliga bilar till drift på el och med förnybara drivmedel.

All statistik kommer från Mobility Sweden.

MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet