I november 2024 stod elbilar för 36,3% av alla nyregistreringar, mot 39,7% samma månad i fjol. Årets första 11 månader har elbilarna backat över tio procent, vilket allvarligt försämrar Sveriges möjligheter att nå EU:s och våra egna klimatmål. Också andelen eldrivna lätta lastbilar minskar, medan ökningen för tunga lastbilar stannat av.
PRESSMEDDELANDE 02-12-2024
– Att bomma Sveriges egna klimatmål är pinsamt, men att missa EU:s klimatkrav kan bli mycket. Nyckeln för att klara kraven är att påskynda transportsektorns omställning, och därför är det djupt oroande med en minskad andel eldrivna bilar och lätta lastbilar, säger Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet. Organisationen efterlyser snabb ny stimulans för fordon och laddinfrastruktur, med en samlad prisbild för laddning och tankning som gör det lönsamt att välja bort det fossila.
Till och med november 2024 registrerades 243 261 nya personbilar, fördelat på:
- Eldrift 36.3 % (39.7 % januari-november 2023)
- Laddhybrid 25.4% (20.9 %)
- Bensin 21.3 % (19.7 %)
- Elhybrid 10.5 % (9.8 %)
- Diesel 5.2 % (7.0 %)
- Etanol 1.2 % (2.0 %)
- Biogas 0.1 % (0.9 %)
Också eldrivna lätta lastbilar backar i nyregistreringarna; 23,0% var eldrivna i november 2023 mot 22,1% nu. För årets första elva månader är det dock fortsatt en viss uppgång jämfört med föregående år, 22,2 % mot 19,4 %.
– Åkerier, hantverkare och budfirmor har svårt att få ihop kalkylen för eldrift när skatten på fossil diesel sänkts så kraftigt. Till årsskiftet försämras kalkylen ytterligare genom att premien för eldrivna lätta lastbilar sänks från 50 000 kronor till 40 000 kronor, samtidigt som elskatten höjs. Här bör regeringen tänka om, och som ett minimum säkra att alla som sökt medel innan premien sänks får det fula beloppet, säger Mattias Goldmann som också önskar att premien utvidgas till andra hållbara drivmedel än el.
För tunga lastbilar över 16 ton står eldrift hittills i år för 6.4 % och gasdrift 10.8 %, mot 3.9 % respektive11 % samma period i fjol.
– Nu kan tillverkarna leverera el- och gasdrivna lastbilar, så skattebefrielsen för biogas behöver skyndsamt återinföras av Skatteverket, premien för lastbilarna höjas oh förenklas och skatten för laddel avskaffas eller i vart fall inte höjas. Regeringen behöver lyssna på Scanias och Volvos önskemål om tydligare politik för omställning, säger Mattias Goldmann.
– 2030-sekretariatet konstaterar övergripande att regeringens fokus på att nå klimatmålen med hjälp av elektrifiering kräver en starkare och mer entydig stimulans än idag. ”Gynnas det fossila, ökar det fossila. Det är inte märkligt, men djupt beklagligt”, avslutar Goldmann.
All statistik kommer från Mobility Sweden.
MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet