Augusti var ännu en mörk månad för elbilarna och marknaden för gasbilar behöver första hjälpen, medan de icke-laddbara hybridbilarna ökar snabbt. Så når vi inte klimatmålen, konstaterar 2030-sekretariatet som uppmanar regeringen att skyndsamt ta fram ny stimulans som säkrar Sveriges möjligheter att nå EU:s och våra egna klimatmål.

PRESSMEDDELANDE 02/09/2024

– Av augustis 19 036 nya bilar var 39 gasdrivna. Det vore ett väldigt slöseri att låta detta klimatsmarta, cirkulära och till stora delar lokalt producerade drivmedel falla i glömska. Politiken behöver skyndsamt få tillbaka skattebefrielsen, stimulera gasbilar och vidga premien för lätta ellastbilar till att också omfatta gasdrift, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

I augusti registrerades 19 036 nya personbilar, fördelat på:

  • Eldrift: 35.7% (41.0% augusti 2023)
  • Bensin: 22.3% (22.1%)
  • Laddhybrid: 20.3% (19.1%)
  • Elhybrid: 12.2% (7.9%)
  • Diesel: 8.3 % (7.6%)
  • Etanol: 1.0% (1.2%)
  • Biogas: 0.2% (1.0%)

– Den tydliga vinnaren är de icke-laddbara hybriderna, som minskar förbrukningen, men utan att bidrar till transportsektorns omställning till förnybart och eldrivet. Regeringen behöver i budgetpropositionen komplettera den märkliga förändringen av reduktionsplikten, där ökad laddning av elbilar innebär mindre förnybart i tanken, med den utlovade nya stimulans för el- och gasbilar, säger Mattias Goldmann.

Av de 2 590 nya lätta lastbilar som registrerades i augusti var 23.3% eldrivna mot 24.4% samma månad i fjol – åkerier och hantverkare får förstås svårare att räkna hem eldriften när regeringen utlovar billigare fossila drivmedel.

Av 368 nya tunga lastbilar (över 16 ton) i augusti var 7.9% eldrivna och 12.8% gasdrivna; premien för tunga lastbilar gäller både el- och gasdrift och det ger resultat.  Av 118 nya bussar i augusti var 26.3 % eldrivna, men inte en enda var gasdriven.

– Regeringen behöver lyssna på branschen, miljöexpertisen och nationalekonomerna – ska elektrifieringen bistå så mycket till klimatmålen som regeringen önskar, behövs tydligare stimulans.  Gynnas det fossila, ökar det fossila. Det är inte märkligt, men djupt beklagligt, avslutar Goldmann.

Ytterligare information:

All statistik kommer från Mobility Sweden.

MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet