Enigheten är mycket stor bland remissinstanserna om att 4.25 ton tunga el- och gasdrivna lastbilar ska få framföras med B-körkort. Införandet måste ske skyndsamt, restriktionerna i användningen minimeras och administrationen hållas enkel. Det visar 2030-sekretariatets sammanställning av remissvaren.

Tillstyrker: Viktig steg för fossilfrihet

Samtliga remissinstanser som yttrar sig i frågan, tillstyrker att lastbilar på upp till 4.25 tons totalvikt ska få framföras med B-körkort, mot gränsen på 3.5 ton för konventionellt drivna fordon. Hit hör Bring, DB Schenker, Energigas Sverige, IKEA, Mobility Sweden, Naturvårdsverket, Näringslivets Transportråd, PostNord, Stockholms stad, Svensk Handel, Sveriges Åkeriföretag, Trafikanalys, Trafikverket, Transportföretagen och 2030-sekretariatet.

Trafikverket skriver att ”Förslaget kan minska trösklar för omställning till alternativa drivmedel i transportverksamheter som använder lätta lastbilar”, medan Mobility Sweden skriver ”Vår uppfattning är att förslaget är väl genomarbetat, enkelt och balanserat.” DB Schenker anger att ”Förslaget är en förutsättning för att våra samarbetsåkerier skall kunna ställa om till elektriska paketbilar i stor skala.” Malmö stad anger att förändringen gör att det ”kan lastas två EU-pallar på samma fordon, jämfört med idag då det till följd av nuvarande maximal lastvikt knappt går att lasta en pall.” Näringslivets Transportråd anger att ”Detta är ett nödvändigt steg på vägen givet transportnäringens utmaning att ställa om till mer miljövänliga godstransporter och transportköparnas vilja att understödja en sådan omställning samt att bristen på chaufförer med C-körkort är tilltagande i såväl Sverige som övriga Europa.”

Fordon: Endast fossilfria

Trafikanalys menar att undantaget bör ”gälla helt fossilfria fordon på samma sätt som gäller i det föreslagna undantaget från kör- och vilotidsregleringen och där hybridfordon inte omfattas. Det skulle också ligga i linje med den nyligen beslutade klimatpremien för lätta lastbilar som endast gäller om bilen drivs enbart av el eller el som produceras av vätgas via bränsleceller.” Trafikverket gör samma bedömning, Sveriges Åkeriföretag menar att det bör ställas krav på att hybridfordon, utöver eldrift, även använder förnybara drivmedel som HVO.

2030-sekretariatet och Energigas Sverige vill att det förtydligas att även fordon som efterkonverteras till drift med biogas omfattas. Båda vill att fordonen inom ramen för 4,25 ton bör tillåtas dra släp för en energi- och klimateffektivare godstransport.

Skynda på: Inför 1 juli

Bring och DB Schenker anger att ”det är viktigt att man nu håller tidplanen och startat piloten enligt förslaget den 1 juli 2024.” Svensk handel anger att ”Det är viktigt att arbetet för att föreslaget datum för ikraftträdandet sker skyndsamt, beslut och processen behöver snabbas på då många kommuner ligger långt fram i sin planering och handelns företag behöver planera inköp av transporter och fordon i god tid för att klara konkurrens och nya regler.”

IKEA ”vill understryka vikten av en skyndsam implementering för att åkarna ska kunna veta vilka regler de har att förhålla sig till när de planerar inköp av nya fordon.”

Geografisk utgångspunkt: Där lastbilen är

Regelverket tillåter att fordonen används inom en geografisk radie på 100 km från företagets lokalisering, vilket bl.a. Bring, DB Schenker, PostNord, Svensk Handel, IKEA, Transportföretagen och 2030-sekretariatet vill få förtydligat så att också depåer, godscentraler, lokalkontor etc kan vara utgångspunkten, och inte endast företagets juridiska säte. Enligt Näringslivets Transportråd bör gränsen utgå från lastbilen, eftersom transporter ofta utgår från olika terminaler och inte där själva företaget är registrerat. Energigas Sverige vill i första hand utöka radien till 250 km utgående från fordonets normala hemmadepå.

Tillstånd och kostnader: Håll det enkelt

Alla remissinstanser som berör frågan är överens om att tillståndsprocess ska vara snabb och enkel, bl.a. Bring. Energigas Sverige och 2030-sekretariatet anger att den angivna kostnaden på 5 000 kronor bör gälla det första tillståndet per sökande företag, medan tillkommande förare bör kosta betydligt mindre. Transportstyrelsen anser att 5 000 kronor är för högt.

Sammanfattning: … And action, regeringen

Den samlade bilden av remissvaren är tydlig: Regeringen har mycket starkt stöd för förslaget att tillåta framförande av upp till 4.25 ton tunga el- och gasdrivna lastbilar med B-körkort. De justeringar som föreslås bör vara enkelt och snabbt hanterbara, och alla förslag som eventuellt kan dra ut på tiden bör exkluderas i en första vända eftersom ett så centralt budskap från såväl branschen som myndigheterna är att ikraftträdandet verkligen bör ske 1 juli såsom Transportstyrelsen föreslår.

 

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet

 

Samtliga remissvar finns samlade på regeringens webbplats. De vi inte återger i vår sammanställning är av karaktären ”avstår från att svara”.