Hösten kommer bli intensiv för klimatfrågor, både i Sverige och globalt. Vad behöver du som jobbar professionellt med transportsektorns omställning ha koll på i höst? Här är de viktigaste datumen, med troligt klimatinnehåll – och några datum våren 2025 som bonus.

Vill du sätta upp datumen på väggen i fikarummet? Ladda ner en pdf här!

10 september: RegeringsförklaringenRiksmötet öppnas och statsministern presenterar den nya regeringsförklaringen. Om inget annat anges, gäller det som tidigare presenterats, som att klimatmålen gäller och ska nås. En ny EU-minister måste utses, kanske sker också andra justeringar. Allmänna motionstiden inleds, den enda tiden på hela året då riksdagsledamöterna får lägga motioner om vad de vill. Pågår till 4 oktober och är ett bra tillfälle att se vad oppositionspartierna vill på klimatområdet.

13 septemberIndustriklivetsista ansökningsdag, denna gång enbart för att minska processindustrins utsläpp av växthusgaser och negativa utsläpp genom avskiljning, transport och geologisk lagring av växthusgaser.

19 septemberBudgetpropositionen presenterasRegeringen måste ge besked om vad som händer med beskattningen av fossila drivmedel efter årsskiftet – i promemorian angavs att den ska vara i linje med vad klimatmålen kräver men eftersom moderater och sverigedemokrater nu gör så stor poäng av att de levererar billig bensin och diesel till väljarna, förlängs troligen den låga beskattningen. Om flygskatten halveras eller avskaffas, ökar utsläppen än mer, tvärtemot vad regeringen behöver för att få 38 miljarder från EU:s återhämtningsfond och slippa köpa utsläppsrätter för att klara ESR-kraven. Då ökar kraven på annat som ger utsläppsminskningar i närtid; kanske en begränsad stimulans till billiga elbilar, någon form av landsbygdsinriktad ersättning av Stadsmiljöavtalen, ökade satsningar på järnvägsunderhåll eller en stimulans till fordonsdelning? Om reformutrymmet på 60 miljarder inte ger några betydande klimatsatsningar alls, förvärras svekdebatten gentemot framför allt Liberalerna. Reduktionspliktens förändring gäller i nuläget till och med nästa år, räkna bara med resonemang om hur nya nivåer ska tas fram – inte konkreta besked.

23 september cirka: Förslag till nya EU-kommissionärer presenteras.

24 september: Gasbranschens uppdaterade färdplan lanseras, Fossilfritt Sverige.

26 september: Grönt Ljus – Trafikverkets årliga resultatkonferens, för klimatmålen, på plats i Stockholm eller på länk.

30 september: Sänkt skatt på bensin och diesel 2025, deadline remissvar

1 oktober: DI Industri 4.0

2 oktober: Hållbar kommun

Oktober-novemberUtfrågningar och val av föreslagna EU-kommissionen. Under oktober utfrågar Europaparlamentet kandidaterna till EU-kommissionen, på klimatområdet bl.a. avseende hur de avser säkra att EU och medlemsländerna lever upp till beslutade klimatmål.

8 oktober: Infrastrukturproposition presenteras, med Trafikverkets inriktningsunderlag som utgångspunkt

16 oktober: Fossilfri konkurrenskraft, Fossilfritt Sverige konferens

17 oktober: Sänkt skatt på bensin & diesel, proposition från regeringen

24 oktober: Stora Mobilitetsdagen 2024, Stockholm

25–27 oktober: eCarExpo Köpenhamn (hemmaarena i år då eCar Göteborg är uppskjutet)

30 oktober: Klimatklivet webbinarium, 2030-sekretariatet om hur du ökar dina möjligheter att få finansiering från statliga Klimatklivet, för en klimatsmart omställning med fokus på transportsektorn.

31 oktober: Strategiskt viktiga tekniker för Sverige. Vinnova redovisar sitt regeringsuppdrag. Vad kommer de att lyfta fram – sådant där Sverige redan visat sig starka, som biodrivmedel och elektrifierade transporter, eller sådant där alla kapplöper om en tätposition?

November (avvaktar datum): Forskning och innovation på energiområdet presenteras av regeringen, som delmängd för forskningspropositionen

1–8 november: Klimatklivets utlysning, för allt utom publik laddinfrastruktur. Klimatklivet är centralt för att regeringen ska nå åtminstone delar av EU-åtagandena och ett ovanligt exempel på initiativ där regering och opposition är eniga.

5 november: Presidentval i USA. Den viktigaste klimathändelsen på mycket länge är förstås presidentvalet i USA, där Harris klimatmässigt är ljusår bättre än Trump, men också långt mer progressiv än Biden.

5–7 november: Persontrafikdagarna, Göteborg.

11-22 november: COP29 i Baku. Avstamp inför nästa års COP30 i Brasilien, då alla parter ska ha uppdaterat och skärpt sina nationella klimatplaner (NDC). Vad presenterar Sverige?

12 november: Remiss ny reduktionsplikt och förändrad drivmedelsbeskattning, där nivån blir 10% för fossil bensin och diesel men publik laddning ingår, deadline remissvar. Se 2030:s utkast till remissvar här.

14–15 november: Logistik och transportmässan, Göteborg

15 november: AFIR-handlingsplan; underlag till utkast presenteras av Energimyndigheten.

18–29 november: Samråd inför Klimatklivets utlysning om publik laddinfrastruktur, ordnas av Naturvårdsverket. Kan ansökningarna förenklas och samordnas med annat stöd för tunga fordons omställning?

30 novemberTrafikanalys redovisar kunskapsunderlag om elektrifiering av transportsektorn, med förväntan på förslag om bättre samordning, ny stimulans för vita fläckar på kartan och för snabb- och destinationsladdning av tunga fordon

December: Regleringsbrev till de statliga myndigheterna. Regeringen har löpande gett omfattande uppdrag till myndigheterna, men de årliga regleringsbrevet är det mest centrala tillfället. Särskilt granskar vi om Trafikverket för förtydliganden gällande klimatmålen och samordning av transportsektorns omställning, hur mycket Naturvårdsverket tänks agera för Klimatmålen och i vad mån Energimyndigheten får förtydliganden gällande energisektorns omställning. Samtidigt kommer regeringens ägardirektiv till bolagen, normalt sett är de begränsade men det finns önskemål om att SJ ska få uppdrag att säkra nattåg från Göteborg till Norrland, och regeringen kan komma att ställa kärnkraftsrelaterade krav på Vattenfall.

December (avvaktar datum): En ny stadsutvecklingspolitik, skrivelse från regeringen

December (avvaktar datum): Sveriges genomförande av Agenda 2030, skrivelse från regeringen

1 december: Vätgas-samordningsuppdraget slutrapporteras av Energimyndigheten, med fokus på industri, transport och energisystem. I september anordnas aktörsmöten på fyra ställen i landet, knäckfrågor inkluderar hur en hållbar efterfrågan för fossilfri vätgas säkras.

2 decemberMiljömålsberedningen ska föreslå en strategi som bidrar till Sveriges åtaganden inom EU och internationellt angående naturvård och biologisk mångfald, inklusive upptag och utsläpp av växthusgaser inom markanvändningssektorn. Beredningen önskar dock förlängt till 15 februari för att försöka finna politisk enighet bland annat gällande återställande av våtmarker och hur överenskommelsen att skydda 30% av mark och hav ska genomföras.

30 december (senast): Klimatpolitikens effektivitet-uppdraget slutredovisas av Naturvårdsverket och Konjunkturinstitutet, med fokus på hur de svenska klimatmålen ska nås på ett kostnadseffektivt sätt. En större utredning om kostnadseffektivitet som ska pågå till år 2027 har aviserats av klimatministern och efterlysts av bland annat den tidigare utredaren John Hassler, men i nuläget finns enbart detta mer begränsade uppdrag.

31 december (senast): Nätutvecklingsplaner för 2025–2034 ska lämnas till Energimarknadsinspektionen, vilket ger en bild av hur framtiden ser ut gällande flaskhalsar och behov av statlig intervention.

31 december (senast): Undanröja hinder för elektrifieringen-uppdraget slutredovisas till regeringen. Stora förhoppningar knyts till förslag som påskyndar den nu haltande omställningen, bl.a. om kommuner bör få kunna stimulera eldrivna transporter mer än idag, om samfälligheter bör kunna etablera laddpunkter för elfordon och hur laddinfrastruktur nätansluts.

31 december: Fossilfritt Sveriges förordnande löper ut. Om inte regeringen aktivt beslutar om att förlänga det, avslutas verksamheten – kommer regeringen att lyssna på de väntade protesterna från näringslivet?

20 januari–7 februari 2025Klimatklivet för publik laddinfrastruktur utlyses. Finns tydlig stimulans för att täcka Sveriges vita fläckar, och godkänns semipublik depåladdning?

7–9 februari: eCarExpo, Oslo

14 februariSteg 1 och 2-aktiviteter i fyrstegsprincipen – hur får de bättre villkor för statlig medfinansiering? Det ska Trafikverket ska redovisa förslag på, med inriktning samhällsekonomiskt lönsamma och kostnadseffektiva åtgärder. Detta svarar mot en omfattande och långvarig kritik mot att statlig infrastrukturfinansiering i huvudsak går till åtgärder som vidmakthåller eller ökar trafikflödena.

15 marsRegelförenklingsuppdraget från regeringen delredovisas av utpekade myndigheter, däribland Naturvårdsverket och Jordbruksverket. Stora förhoppningar knyts till att det ska bli enklare att söka och redovisa Klimatklivet. Slutredovisning ett år senare.

15 mars: Energimyndigheten ska redovisa hur dagens stöd för elektrifiering av fordonsflottan kan samlas bättre, hur behovet av stöd till laddinfrastruktur väntas utvecklas och när statligt stöd är motiverat. Övriga delar av uppdraget kring laddinfrastruktur redovisas 15 december 2025.

April (avvaktar datum): Riksrevisionens granskning av statlig cykelpolitik redovisas, med förväntningar på att detta kan lägga grunden för en nationell cykelpolitik med ett nationellt mål för cykling, som 2030-sekretariatet och VTI föreslagit men Trafikverket avvisar.

3–4 april: eComExpo, Stockholm

4–6 april: eCarExpo, Stockholm

30 april: Klimatanpassningsutredningen slutredovisas, med förslag på hur staten kan ta ett tydligare och mer samlat grepp kring den klimatanpassning som måste ske. Förväntningarna är stora på att staten ska ta ett större ansvar och bistå kommunerna mer.

31 maj (senast): Utredningen om näringslivets försörjningsberedskap presenteras.

MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet