Regeringens budgetproposition för år 2024 innehåller flera satsningar som gynnar omställningen till en hållbar fordonsflotta, däribland en förstärkning av Klimatklivet med 800 miljoner kronor 2024, 2 miljarder 2025 och 2.5 miljarder 2026. Det välkomnas av 2030-sekretariatet:

– Efter moderaternas tidigare orimliga kritik mot Klimatklivet är det en välkommen och klok tillnyktring i årets budget, med en förstärkning och förlängning av detta kostnadseffektiva, breda omställningsstöd.

2030-sekretariatet instämmer i regeringens bedömning att bonusen för elbilar så som den såg ut förut har spelat ut sin roll, och välkomnar en riktad satsning på eldrivna lätta lastbilar, skåpbilar och minibussar, liksom en förstärkning av premien för eldrivna lastbilar.

– Här behöver marknaden en knuff för att bryta dieselns dominans. Vi räknar med att regeringen utvidgar detta till att också gälla biogas och att det inte bara är mer pengar totalt till lastbilarna utan också en högre premie än hittills.

Regeringen inför en skrotningspremie som villkoras med att man köper eller leasar elbil, vilket 2030-sekretariatet välkomnar men tror får begränsad effekt.

– Inte många går direkt från skrotbil till ny elbil, och regeringen bör utvidga detta till att också gälla den som köper årskort för kollektivtrafiken, går med i en bilpool eller skaffar elcykel.

De förslag regeringen presenterat nu, liksom de tidigare presenterade om påskyndad utbyggnad av laddinfrastruktur är i linje med 2030-sekretariatets förslag – men långtifrån tillräckligt för att kompensera för sänkt skatt på fossila drivmedel, en kraftigt sänkt reduktionsplikt och ett reseavdrag som ensidigt gynnar fossilbilen.

– Klimatministern utlovar att det kommer mer i den klimatpolitiska handlingsplanen, och det kommer att behövas för att klara Sveriges 2030-mål och undvika dryga böter från EU. I den processen medverkar vi med lust och kraft –Sverige ska vinna, om så på övertid och straffar!

MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet