Den schweiziska skid- och spaorten Zermatt har varit bilfri så länge man kan minnas, och i en lokal folkomröstning har medborgarna beslutat att det ska förbli så. Den som kommer med bli får lämna den fem kilometer nedför berget, och ta tåget sista biten. Det mesta i Zermatt nås med en kort promenad, men det finns också eldrivna taxi och elbussar.

En större elbuss används på två reguljära rutter, dels till och från linbanan, dels till Winkelmatten-bussen för att ta sig vidare. Men de flesta av Zermatts närmare 500 elbussar är små och lokalt producerade, från familjen Imbodens verkstad på Bodmenstrasse. I snart fyrtio år har de tillverkat elfordon, specialanpassat för kunden, praktiskt taget alltid i aluminium för att spara vikt och bekymmer – aluminium rostar inte. Sen några år tillbaka används kraftfulla litiumjonbatterier, vilket gör eBus lättare och effektivare, med en räckvidd som klarar hela dagens körningar.

I Imbodens lilla buss på 4×1,4 meter transporteras personer, barnvagnar och allt det gods som ska fram och tillbaka – tur att den kan ta 3,6 ton last! Elbussens beskedliga yttermått beslutades lokalt, för att inte ta för mycket plats från de gående som enligt avsnitt 3 i de lokala trafikbestämmelserna har företräde framför alla fordon förutom när polisen slår på blåljusen i sin elbil.

För att minska trängseln får privatpersoner inte använda bilar alls i Zermatt, inte ens eldrivna. Enbart elfordon för affärsbruk licensieras och nya tillstånd måste motiveras och godkännas. En officiell hästtaxi finns också, och två hotell har hästdragna vagnar.

– Vintertid är luften ganska dålig i många alpbyar, eftersom det kan bli inversion i dalgångarna. Men inte i Zermatt. Tack vare att det bara finns elfordon och fotgängare är luften så där härligt frisk som man vill att den ska vara. Och så är bylivet mycket trevligare när allt buller från bilarna och bussarna är borta. Det säger Maria Stenström, ansvarig för mobilitet och beteendefrågor på 2030-sekretariatet, på plats i Zermatt.

2030-sekretariatet arbetar mot de klimatpåverkande utsläppen, inte fordonen. Men i arbetet för ett bättre beteende, lyfter 2030-sekretariatet fram värdet av att mindre samhällen kan göras promenadvänliga. 2030 ser också mycket positivt på att omställningen till eldrift både kan göra orten mer attraktiv som besöksmål och skapa lokala arbetstillfällen – som i Zermatt!

MARIA STENSTRÖM
2030-sekretariatet